Master’s degree in Corporate Economics and International Markets (Vicenza)

Master’s degree in Corporate Economics and International Markets (Vicenza)

Course partially running (all years except the first)

Group accounting and performance (2009/2010)

Course code
4S02472
Credits
9
Coordinator
Ugo Lassini
Academic sector
SECS-P/07 - BUSINESS ADMINISTRATION AND ACCOUNTING STUDIES
Language of instruction
Italian
Teaching is organised as follows:
Activity Credits Period Academic staff
1 - lezione 4 1st semester Ugo Lassini
2 - lezione 5 1st semester Cristina Florio

Timetable

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Learning outcomes

This course aims at developing participant’s skills in both understanding and analyzing why and how firms growth internally throughout the creation of a Group.
Groups are investigated considering the different typologies that exist, the economic motivation underlying the decision to create a Group and the identification, analysis and interpretation of consolidated financial statements in order to adequately comment Group’s performance.
The course incentives a strong link between the comprehension of basic knowledge, definitely useful to develop a conscious approach to the study of Group issues from a theoretical point of view, and the student’s capabilities of analyzing and discussing case histories that represent real firm’s situations.

Syllabus

Parte Prima – Gli assetti proprietari delle imprese italiane e le tipologie di aggregazioni aziendali
1.1 I caratteri strutturali del sistema delle imprese industriali in Italia
1.2 Le relazioni dinamiche tra strategia, assetto proprietario e meccanismi di governo
1.3 Il ruolo della famiglia proprietaria nei processi di crescita aziendale
1.4 I processi di crescita interna e i processi di crescita esterna: le aggregazioni equity e non equity


Parte Seconda – Genesi e morfologia dei gruppi aziendali
2.1 La nozione di gruppo aziendale: elementi costitutivi e modalità di costituzione
2.2 Le tipologie di gruppi aziendali
2.3 I gruppi aziendali come modalità di ricerca della grande dimensione
2.4 I gruppi aziendali come forma di governo delle transizioni
2.5 I gruppi aziendali come moltiplicatore delle capacità di controllo
2.6 I gruppi aziendali come strumento di corporate governance


Parte terza – Gli equilibri e l’analisi delle performance di gruppo
3.1 La concezione di equilibrio nei gruppi aziendali
3.2 L’equilibrio economico di gruppo
3.3 L’equilibrio finanziario e patrimoniale di gruppo
3.4 I percorsi di deterioramento dell’equilibrio di gruppo
3.5 Le nozioni di reddito e di capitale di gruppo
3.6 Il bilancio consolidato di gruppo: il processo di formazione e il potenziale informativo
3.7 L’analisi economico-finanziaria di gruppo: la leva azionaria e la leva finanziaria
3.8 La relazione tra redditività della capogruppo e redditività del gruppo

Libri di testo
A. Lai, Le situazioni di equilibrio economico-finanziario di gruppo. Seconda edizione riveduta e ampliata, Franco Angeli, Milano, 2003 (limitatamente ai capitoli indicati durante il corso).

C. Teodori, Il bilancio consolidato, in A. Palma, (limitatamente alle parti indicate durante il corso).

Coloro che frequentano le lezioni dell’intero corso, sono invitati – oltre che allo studio delle tematiche affrontate a lezione – a scaricare i lucidi che vengono resi disponibili sulla pagina web del corso, unitamente all’indicazione di eventuali letture integrative che supportano i diversi punti del programma.

Assessment methods and criteria

Lesson’s Method:
The course is articulated in two weekly lessons which will take three hours each. Lessons are based both on traditional methods like frontal explanation of theoretical framework and on participant-centered learning thank to an active discussion in classroom of empirical cases.

Description of Assessment Methods
The exam is in written form both for attending and for non-attending students. Students are also allowed to request for an oral exam that is complementary to the written test. During the oral examination, students should be able to discuss correctly the cases analyzed in the course and to show the ability to interpret and solve problematic issues on group’s performance.



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