Master’s degree in Marketing and Corporate Communication

Marketing communications

Course code
4S02510
Name of lecturers
Paola Signori, Barbara Gaudenzi
Coordinator
Paola Signori
Number of ECTS credits allocated
9
Academic sector
SECS-P/08 - MANAGEMENT
Language of instruction
Italian
Site
VERONA
Period
Second semester dal Feb 27, 2012 al May 25, 2012.

Lesson timetable

Second semester

Not inserted.

Learning outcomes

The aim of the module is to study in depth the enterprise communication, analysing the subject under the Marketing perspective understanding how to choose the right Communication Mix, with a particular attention to the management and control of the communication result. New marketing trends will be studied, too. The student will be enabled to have the right tools to understand the dynamics which lead to an organization communication decision, planning, management and evaluation.

Syllabus

- Communication models. General theories of marketing communication
- The communication process
- The communication goals.
- Communication budget
- Marketing research

- Consumers/receivers studies. The FCB grid.
- Secondary external sources. Psycographic reserch.
- Communication target definition
- House agency

- brand map, cluster map, cluster brand map
- Media selection: .
- the black box model and the technical effectiveness indicators
- Communication-mix and marketing-mix
- Media Plan.
- The bullet theory.
- New stimuli from C2C: dal word-of mouth al word-of-mouse .


The textbook are:
- SIGNORI P., Visioni, percorsi e verifiche nei controlli manageriali. Applicazioni al marketing e alla comunicazione, Milano, McGraw-Hill, 2008

- BONORI V., TASSINARI G., Misurare il ritorno della pubblicità. Le 10 regole per realizzare una campagna pubblicitaria di successo e ottimizzare il ROI con la comunicazione digitale, Milano, Gruppo 24Ore, 2011 = Except chapters 2 and 6

- MERONI V., Pianificare la pubblicità. Manuale delle tecniche più avanzate di comunicazione, pianificazione pubblicitaria e verifica dei risultati, Milano, FrancoAngeli, 2003 = ONLY chapters 3-4-5

Further reading material will be provided in the e-learning at the beginning of the semester.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
BONORI V., TASSINARI G. Misurare il ritorno della pubblicità. Le 10 regole per realizzare una campagna pubblicitaria di successo e ottimizzare il ROI con la comunicazione digitale Gruppo24Ore 2011 ESCLUSI capitoli 2 e 6
Meroni V. Pianificare la pubblicità. Manuale delle tecniche piu' avanzate di comunicazione, pianificazione pubblicitaria e verifica dei risultati (Edizione 1) Franco Angeli 2003 8846443179 SOLO capitoli 3-4-5 (essendo il testo fuori commercio, è resa disponibile in e-learning la parte da studiare)
Signori P. Visioni, percorsi e verifiche nel controllo manageriale. Applicazioni al marketing e alla comunicazione. McGraw-Hill 2008 9788838666421 Leggere e comprendere tutto, imparare benissimo capitolo 4.

Assessment methods and criteria

written exam



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